Severský design je známý předměty, které jsou ve svém nenuceném půvabu takové zřetelné, až se stávají opomíjenými.
Při pohledu na střídmý keramické nádobí Kilta / Teema by nikomu ani nenapadlo, že právě jím se začala revoluce v moderním stolování. Bez příkras, s jednoduchými přímočarými tvary: nádobí Kilta odpovídal funkčním nárokům domácností druhé poloviny 20. století. Díky nevtíravé eleganci se stal jedním z nejpopulárnějších servisů ve Skandinávii, který se s úspěchem prodává dodnes.
Autorem série Kilta je významný finský designér Kaj Franck. Zhmotnil v ní svou tvůrčí filozofii založenou na přísné racionalitě. Koncem 40. let minulého století se soustředil na návrh průkopnického nádobí pro tradiční keramikárske dílny Arabia. Když ho v roce 1953 předvedl na kodaňském veletrhu spotřebního zboží, způsobil senzaci. Striktní formy jeho talířů, mís či šálků bez jakýchkoliv vzorů se radikálně rozcházely s tehdejším vkusem, založeným na reprezentativnosti a košatých ornamentech. Franck nádobí Kilta naproti tomu nabízel "jen" základní geometrické tvary, primární barvy či zredukován repertoár osmi jednoduchých kousků. Nedostatek povrchního "stylu" však kompenzovala důsledná praktičnost: nádobí se dal naskládat na sebe, díky solidní glazuře byl dostatečně odolný a mohl se libovolně kombinovat nebo doplňovat s jinými sériemi. Přesto – možná pro svou přílišnou priekopníckosť – se nesetkal s příznivou odezvou, a tak ho Arabia po čase stáhla z nabídky. Revoluce prostírání se však neodvratně rozběhla: na celém světě přicházely další podobné kolekce, inspirované praktickými stránkami nádobí Kilta. Ten se na trh opětovně dostává až v roce 1981, kdy ho začala – pod názvem Teema – vyrábět sesterská firma Iittala. Dnešní Teema je věrná původní Francková kolekci; pro potřeby současníky ji však přizpůsobil designér Heikki Orvola – zaměnil především materiál: původní fajáns nahradil modernější materiál vitro porcelán.
Nepočetná nádobí Teema (původně nazývaný Kilta) je ikonou skandinávského designu. Zachycuje jeho základní principy: jednoduchost podřízenou spolehlivému užitku a rafinovanou krásu střídmých forem. Podle návrhu designéra Kaja Francka ho vyrábí finská společnost IITTALA.
Keramické nádobí od Höganäs je "oživovacím projektem". V roce 2010 ho navrhli designérky ze švédského studia Front, aby téměř zapomenuté stoleté dílně Höganäs dodali nový impuls. Vyšli přitom z věky ověřeného repertoáru a připravili nádobí povědomých obrysů zhotovený z poctivé glazované kameniny. "Navrhli jsme servis s jednoduchými tvary, které vyvolávají vzpomínky na minulost, a zároveň odpovídají nárokům dneška," poznamenali k projektu dámy ze studia Front. (Vyrábí Hogan KERAMIK.)
Zátiší z mís a talířů Tonale je zhmotněním poezie všednosti. Za zvláštní "sedativní" charakter této série je zodpovědný architekt David Chipperfield, který je známý stavbami klidného, často minimalistického výrazu. Jeho nádobí však přesto není nudný. Naopak! Nabízí vnitřní bohatost: v tvarech vychází z tradic Dálného východu, v barvách zas z pláten italského malíře Giorgia Morandiho. Nad tím vším, samozřejmě, kraluje racionální všestrannost užitku. (Vyrábí ALESSI.)
Projekt New Norm je věcí "nové objektivity", na kterou se dnes design – v souvislosti s rehabilitací hodnot – zaměřuje. Zároveň odpovídá Zemitému gastronomickému trendu New Nordic Cuisine. I proto je nádobí selský obyčejný, založený na účelných formách a konzervativních odstínech. Jeho autoři, chlápci ze studia Norm, nenavrhly jen samotnou keramiku, ale rozvinuli ho do účelných konceptu, přidali inspirační nápady, recepty, či dokonce restauraci, kde se jednotlivé kousky dají vyzkoušet i koupit. (Vyrábí MENU.)